Abstract
This study aims to analyze the role of the principal in ensuring the success of the cultural literacy program at SMPN 1 Rantau Selatan. Cultural literacy is seen as a strategic effort to shape students' understanding of the diversity of local and national wisdom in a global context. The research method used is qualitative with a descriptive approach. Primary data were obtained through observation, interviews, and documentation involving the principal, teachers, and students of grade VIII.3, while secondary data came from relevant literature. The results of the study indicate that the principal plays an important role as a decision maker, motivator, supervisor, and collaborative facilitator, especially with PPKn teachers in the implementation of cultural literacy activities. This role contributes to strengthening students' understanding of the values ??of diversity, nationalism, and tolerance that are aligned with the Independent Curriculum and the Pancasila Student Profile, especially in the "Global Diversity" dimension. Thus, the principal's leadership is a key factor in building a sustainable cultural literacy ecosystem in schools.
References
Al Reyva, M. D., Hutagaol, A. B., Tampubolon, D. H., Sinaga, J. N., & Batubara, A. (2024). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi literasi budaya pada siswa SMP. Indonesian Culture and Religion Issues, 1(2), 8–17. https://doi.org/10.47134/diksima.v1i2.9
Anatasya, E., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Peran literasi budaya dan kewargaan dalam upaya pelestarian kebudayaan lokal Nusantara di era revolusi industri 4.0. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(1), 253-264. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i1.552
Dewi, L. R. (2023). Peran kepala sekolah dalam mengembangkan budaya literasi di SMPN 3 Praya dan SMPN 4 Praya Tengah Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(2), 1464–1478. https://doi.org/10.58258/jime.v9i2.4366
Dewi, L. R., Naamy, N., & Malik, A. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Literasi di SMPN 3 Praya dan SMPN 4 Praya Tengah. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 779-785. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1b.1328
Fattah, A. (2023). Metode penelitian kualitatif (M. Albina, Ed.; Cetakan pertama). CV Harve Creative.
Hamdani, A. D., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Minimnya literasi budaya dan kewargaan dapat mereduksi nilai karakter kebangsaan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 4(1), 140-147. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i1.2348
Hasanah, T., & Pramono, S. (2025). Peran guru dan kepala sekolah dalam mewujudkan gerakan literasi sekolah di SDN Cimatis Kabupaten Cianjur. Primer Edukasi Journal, 4(2), 67–76. https://doi.org/10.56406/jpe.v4i2.691
Nawir, M., Utari, T. M., Dahlan, S., & Salsabila, A. (2025). Literasi budaya sebagai kecakapan hidup di era globalisasi. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 4(4), 1582-1587. https://doi.org/10.56799/jceki.v4i4.9054
Nur'insyani, S. R. P., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Urgensi penguatan literasi budaya dan kewargaan dalam mempertahankan budaya masyarakat Indonesia di era revolusi industri 4.0. Daya Nasional: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(1), 33-38. https://doi.org/10.26418/jdn.v2i1.74935
Nurkhalisa, M., Aprianti, M., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Literasi budaya dan kewarganegaraan sebagai pembentukan karakter bangsa. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 113-120. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.202
Ponuak, Y. (2024). Tantangan dan Peluang dalam Meningkatkan Literasi Kebudayaan dan Kewarganegaraan Islam. Ahsan: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 3(2), 88-98.
Primasari, D. A. G., Maryani, S., Suparmanto, S., & Juwita, D. (2019). Pemanfaatan tik dalam menumbuhkan karakter religius peserta didik sekolah dasar di gelumbang. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(2), 152-159. https://doi.org/10.31851/jmksp.v4i2.2904
Roslina, M. R., Hambali, H., & Arianto, J. (2024). Pengaruh proses pembelajaran PPKn terhadap literasi budaya kewargaan siswa kelas VIII SMPN 6 Siak Hulu. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 338-350. https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.15958
Sinaga, S., & Batubara, A. (2025). Penguatan literasi budaya dan kewargaan melalui pembelajaran PPKn untuk meningkatkan semangat nasionalisme siswa di SMP Negeri 29 Medan. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(2), 171–182. https://doi.org/10.21927/literasi.2025.16(2).171-182
Widiastuti, A., Alwasi, F. T., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Literasi budaya dan kewargaan sebagai upaya mempertahankan kebudayaan di tengah kemajemukan masyarakat Indonesia. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(1), 83-90. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.192

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Jamiatul Hoiriah, Toni Toni, Rohana Rohana
